Alžběta Krňanská
Alžběta Krňanská
Alžběta Krňanská
Alžběta Krňanská
Alžběta Krňanská
Alžběta Krňanská

Alžběta Krňanská

*1992, Prague, Czech Republic


Sorry, this entry is only available in Czech. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Alžběta Krňanská se ve své tvorbě pohybuje na pomezí předmětné a abstraktní malby, jako polohy vhodné pro zachycení svého vztahu k realitě a odpovídající jejího uchopení dvojdimenzionálního díla. Charakteristický je pro ni způsob zacházení s obrazem – díla sestávají z obrazového motivu, typografie, barevných ploch a někdy dekorativních prvků s důrazem na jasné a rychlé vyjádření. Její soubory v různé míře naráží na kritickou analýzu malířského média. Při ohledávání možností obrazu podrobuje plátno i rám zkoumání, mnohdy skrze parametry trojdimenzionálního objektu a instalace.
Jedním z prvních výrazných cyklů byly textilní práce – rozpárané staré fotbalové či hokejové šály, sešité k sobě a zavěšené v prostoru. Páráním pleteniny odstraňovala ze šál vizuální informaci, pro niž je v původní podobě produkt vyhledáván jako znak příslušenství k určitému sportovnímu klubu. Autorka na nich pracovala během roku 2017. V následujícím roce začala vznikat série obrazů s názvem Joyful, ve které šlo, podobně jako u šál, o zaujetí vizuální komunikací. Inspiračním zdrojem se pro ni stal americký animovaný seriál The Simpsons a sitcom Family Guy. Autorka při jejich sledování pořídila několik screenshotů, z nichž ji upoutaly obalové designy ve formě̌ různých krabic, sáčků a etiket blíže nespecifikovaných produktů. Jejich původní design poté volně parafrázovala ve škále tvarových a barevných kombinací a výsledné obrazy instalovala na zeď s barevnou podmalbou evokující prostředí seriálů, například barevný interiér rodinného domu Simpsonů. s tímto souborem přišel také zlom v použití materiálu, kterému zůstala věrná doposud. Namísto plátna použila speciální plastickou hmotu – VYLEN vyznačující se jemnou strukturou, která ji umožnila dosáhnout hladkého povrchu malby s výrazným haptickým efektem. Rychle provedené expresivní gesto se dostává do kontrastu s precizně plochým povrchem. Práci na tomto souboru ukončila na podzim roku 2018, kdy se rozhodla experimentovat s dalšími možnostmi tohoto materiálu, s jeho pružností, silnou odolností, snadným opracováním, řezáním, možností tvarovat za tepla atd. Vznikají tak díla na bázi obrazo-objektů, kdy je možné práci prezentovat ve formě objektu či ji rozložit a složit jako puzzle do podoby obrazu, který nepotřebuje rám.
Alžběta Krňanská (*1992, Praha) je absolventkou bakalářského studia na Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, ateliéru Jiřího Černického a Michala Novotného (2018), kde nyní pokračuje na magisterském studiu. Na jaře roku 2019 absolvovala stáž na Hochschule für Grafik und Buchkunst in Leipzigv ateliéru Christophera Ruckaberleho. V roce 2019 byla mezi finalisty Ceny kritiky za mladou malbu.
Dílo Alžběty Krňanské bylo představeno na kolektivních i samostatných výstavách, například v Galerii 209 v Brně (It could be like this, It could be like that, 2018) nebo v galerii Berlínskej model v Praze (FLASHBACK, 2018). V rámci skupinových výstav se prezentovala v galerii Osmička v Humpolci (Pocta suknu –Textil v kontextu umění, 2018), v projektu Krysí díra I. a II. BHG v Praze (2017), v Galerii Kuzebauch v Praze (Experimentální materiály, Skupinová výstava ateliéru textilu na UMPRUM, 2016) atd.