06 09
03 11
2023
Kurátor Jan Dotřel
Art designérka Linda Procházka vytvořila dva produkty speciálně pro galerii Kvalitář, která se dlouhodobě soustředí na prezentaci umělců toužících po duchovní hloubce a poznání. Veličinu času zaznamenávají překapávací hodiny, ve kterých je písek nahrazen luminiscenční kapalinou, jež ve spojení se světlem sama září. Proto název Lightness of Being. V případě druhého produktu Procházka sofistikovaně využila unikátní vlastnosti skla tlumit světelný tok i schopnost jej lámat a vytvořila ručně broušený kaleidoskop Lightness of Seeing.
„Čas vnímáme v každé situaci i mentálním rozpoložení různě. Náplň v přenosném stolním svítidle díky svým fyzikálním vlastnostem nepřetéká vždy stejně, někdy se zastaví a někdy naopak zrychlí. Pohyb v kapalině také pokaždé vyvolá jiný nečekaný efekt, jako třeba bublinky, kapky, vír nebo zpěnění – stejně jako se nám to děje i v životě,“ přibližuje produkt Lightness of Being Procházka. Svítidlo je vyrobeno z technického skla, které je velice odolné. Speciální roztok uvnitř byl vyvinut českou firmou ChemLight a po nasvícení UV světlem se rozsvítí do sytě modré, oranžové nebo žluté barvy.
Produkt Lightness of Seeing je na pohled krásný, ale zároveň vybízí k tomu vzít jej do ruky a začít se dívat okolo sebe netradičním pohledem. „Sklo je křehký a nákladný materiál, proto se většinou kolem takového objektu chodí po špičkách. Zvolila jsem zcela opačný přístup a navrhla objekt z hutního broušeného skla, který slouží jako kaleidoskop. Díváte-li se dovnitř, každá ploška brusu odráží okolní svět z lehce odlišného úhlu,“ vysvětluje autorka. Specialitou pro každého sběratele umění budou také bavlněné rukavice Lightness of Art Collecting určené pro manipulaci s uměleckými předměty. Doplní tak výše zmíněné produkty, které budou k dostání pouze v galerii Kvalitář.
Linda Procházka absolvovala na UMPRUM Ateliér produktového designu u Michala Froňka a Jana Němečka, včetně semestrální stáže na K.O.V. u Evy Eisler, a na univerzitě IADE v Lisabonu. Současně studovala na Fakultě architektury ČVUT průmyslový design v ateliéru Mariana Karla. Se svou diplomovou prací Birth of Light byla v roce 2017 nominována mezi finalisty v soutěži Cena Stanislava Libenského. Do roku 2020 působila v Londýně jako designérka pro českou firmu Lasvit, která se specializuje na tvorbu světelných instalací z tradičního českého skla.