Lightness of Being

06 09

03 11

2023

Lightness of Being

Linda Procházka

Kurátor Jan Dotřel

Art designérka Linda Procházka vytvořila dva produkty speciálně pro galerii Kvalitář, která se dlouhodobě soustředí na prezentaci umělců toužících po duchovní hloubce a poznání. Veličinu času zaznamenávají překapávací hodiny, ve kterých je písek nahrazen luminiscenční kapalinou, jež ve spojení se světlem sama září. Proto název Lightness of Being. V případě druhého produktu Procházka sofistikovaně využila unikátní vlastnosti skla tlumit světelný tok i schopnost jej lámat a vytvořila ručně broušený kaleidoskop Lightness of Seeing.

„Čas vnímáme v každé situaci i mentálním rozpoložení různě. Náplň v přenosném stolním svítidle díky svým fyzikálním vlastnostem nepřetéká vždy stejně, někdy se zastaví a někdy naopak zrychlí. Pohyb v kapalině také pokaždé vyvolá jiný nečekaný efekt, jako třeba bublinky, kapky, vír nebo zpěnění – stejně jako se nám to děje i v životě,“ přibližuje produkt Lightness of Being Procházka. Svítidlo je vyrobeno z technického skla, které je velice odolné. Speciální roztok uvnitř byl vyvinut českou firmou ChemLight a po nasvícení UV světlem se rozsvítí do sytě modré, oranžové nebo žluté barvy.

Produkt Lightness of Seeing je na pohled krásný, ale zároveň vybízí k tomu vzít jej do ruky a začít se dívat okolo sebe netradičním pohledem. „Sklo je křehký a nákladný materiál, proto se většinou kolem takového objektu chodí po špičkách. Zvolila jsem zcela opačný přístup a navrhla objekt z hutního broušeného skla, který slouží jako kaleidoskop. Díváte-li se dovnitř, každá ploška brusu odráží okolní svět z lehce odlišného úhlu,“ vysvětluje autorka. Specialitou pro každého sběratele umění budou také bavlněné rukavice Lightness of Art Collecting určené pro manipulaci s uměleckými předměty. Doplní tak výše zmíněné produkty, které budou k dostání pouze v galerii Kvalitář.

Linda Procházka absolvovala na UMPRUM Ateliér produktového designu u Michala Froňka a Jana Němečka, včetně semestrální stáže na K.O.V. u Evy Eisler, a na univerzitě IADE v Lisabonu. Současně studovala na Fakultě architektury ČVUT průmyslový design v ateliéru Mariana Karla. Se svou diplomovou prací Birth of Light byla v roce 2017 nominována mezi finalisty v soutěži Cena Stanislava Libenského. Do roku 2020 působila v Londýně jako designérka pro českou firmu Lasvit, která se specializuje na tvorbu světelných instalací z tradičního českého skla.