Light Levels
Light Levels

Light Levels

Lucie Koldová

2. 3. – 18. 4. 2018

Kurátor: Jan Dotřel


Letošní rok designových výstav v galerii Kvalitář je věnovaný oblasti, ve které má český design vybudované renomé, totiž oblasti skla. Nejsou to pouze vhodné podmínky písečného podloží severních Čech, tradice a zručnost sklářského řemesla, ale nejvíce je to kreativní myšlení a tvrdá práce českých designérů, díky nimž máme v této komoditě tak dobré jméno.

Obtížně bychom hledali někoho, kdo by tyto kvality vystihoval lépe, než je právě Lucie Koldová, která v galerii Kvalitář otevírá výstavu s příznačným názvem Light Levels. Přední česká designérka, jejíž kariéra a úspěchy mluví za sebe, představuje svou vůbec první autorskou přehlídku v České republice. Tato výstava vychází ze základů prestižního projektu Das Haus, který se se koná v rámci světového veletrhu imm Cologne v Kolíně nad Rýnem. Lucie byla hlavní tváří letošního ročníku a pro tento unikátní návrh domu připravila zcela novou kolekci svítidel a nábytku v obdivuhodném počtu devíti nových prototypů.

Ústředním motivem výstavy je světlo, jehož logickým nosičem je v oblasti užitého umění právě sklo. Při vstupu do expozice se divák může ponořit do několika rozdílných světelných instalací z dílny firmy Brokis, které jsou zde prezentovány společně s novou kolekcí nábytkových solitérů. V první řadě vidíme kompozici světel Jack O’Lantern, volně inspirované bludičkou, jež se skládají z kovového skeletu osmistěnu a do něj vložené svítící koule z matného skla. Geometrická přesnost svítidla umožňuje jeho pravidelnou i nepravidelnou variabilitu množení. Světelný půlkruhový závoj dělící galerii se skládá ze světel inspirovaných přírodní strukturou popínavého břečťanu – Ivy. Tento stavebnicový systém jednotlivých komponentů může být do interiéru aplikovaný jak v horizontální, tak vertikální kompozici. Samotné světelné zdroje jsou pak variovatelné ze tří velikostí skel v opálových, kouřových či pastelových barevných tónech. Svítidlo Big One naproti tomu zaujme svou naprostou minimalističností rozvíjející estetický motiv prolnutí dvou soustředných kulových tvarů. Plášť svítidla, který interaguje s matovaným jádrem, je tvořený čirým foukaným sklem. Tato sofistikovaná levitující koule může evokovat atomární či planetární principy.

Velmi výrazným počinem z oblasti nábytku je bezesporu křeslo Chips Chair navržené pro firmu TON, jehož modifikovaný koncept je zde zopakovaný i v podobě stropního stínidla. Křeslo získalo svůj signifikatní název díky eliptickému prohnutí připomínajícímu osmažený bramborový lupínek. Subtilní konstrukce z ohýbaného dřeva se země dotýká opticky jen zlehka, čímž podtrhuje jeho celkovou vzdušnost a eleganci.

Prostřední část galerie je věnovaná stropní variaci popínavého svítidla Ivy a geometrickým Jack O’Lantern, mezi nimiž je umístěno dílo Petra Duba, což je autor, který s galerií Kvalitář úzce spolupracuje již od doby jejího založení. Tři obrazy od něj a jeden od Milana Housera byly dokonce instalovány přímo v realizaci Das Haus.

Zadní místnost galerie je velkoryse ponechaná instalaci světel Puro ve variantě Sparkle (Jiskra), tedy světelného momentu zažehnutí či expanze. „Světelné trubice z opálového nebo kouřového matovaného skla se paprskově rozbíhají a jejich rozptýlené světlo vytváří magickou atmosféru i dynamiku místa, v němž je svítidlo umístěno,“ komentuje svými slovy Lucie Koldová. Další variantu téhož světla můžeme vidět v uměleckém ztvárnění ohně – Fire, kde jsou tři trubice jednoduchým způsobem zaklesnuté do sebe. Toto svítidlo je inspirované tím nejpůvodnějším elementem tvořícím základní středobod domova.

Český design má velké štěstí, že se jeho čelní představitelé včetně Lucie Koldové rozhodli ukotvit své hlavní pole působnosti právě na domácí scéně. Zkušenosti, které Lucie získala v zahraničí spoluprací s těmi nejvěhlasnějšími designéry, mohou být přetaveny nejenom v prohlubování jejího osobitého rukopisu, ale také hrát roli v kontinuálním budování renomé českého užitého umění.